måndag 3 januari 2011

Mer optionism inför 2011

Gott nytt år till alla er som följer denna blogg. Då var det dags igen för ett nytt år. Efter att ha följt CNBC verkar många vara optimistiska gällande aktier i år, vart annars ska pengarna ta vägen? Men var försiktig för en kommande dipp.

Som många andra människor har jag också nya mål för i år, i synnerhet gällande min börshandel. Som nämnt tidigare började jag skriva en handbok för optionshandel i slutet av förra året. I denna handbok presenterar jag olika optionsstrategier, men det absolut viktigaste som tas upp är vad man bör tänka på vid etablering av en optionsposition samt hur en justering av en position kan gå till, allt detta baserat på vilken förväntning man har om det underliggande obejktet såklart. Syftet med att skriva denna handbok är att jag själv lär mig mer om optionshandel samt att jag personligen tycker om att skriva.

Vad betyder detta för dem som följer denna blogg? Jo, jag är helt övertygad om att etablering av optionspositioner på ett strukturerat sätt ger mycket bättre resultat. Det är väldigt lätt att helt enkelt bortse ifrån vissa faktorer på grund av girighet (eller rädsla i vissa fall) vid initiering eller justering av en position, detta gäller all form av trading, inte bara optionshandel. Det är just detta oansvarsfulla handelssätt som jag vill undvika genom att skapa en struktur för min handel, jag vill ha ett syfte med min trading annars riskerar jag att försvinna i börsdjungeln. Har jag svarat på frågan om vad detta betyder för dig? Sorry, mitt mål för i år gällande denna blogg är att förbättra dess fokus, dvs, att presentera intressanta optionsaffärer. Jag kommer att skriva om syftet bakom varje affär utifrån tre perspektiv, 1) det generella marknadsläget 2) teknisk analys och 3) optionsstrategi, hoppas att det låter intressant. Jag måste också tillägga att det kommer ta lite längre tid för mig att hitta intressanta affärer och erbjuda en mer detaljerad analys, därav kommer inläggen troligtvis inte att ske lika frekvent, men några riktigt bra inlägg varje vecka är bättre än ett halvdant inlägg varje dag. Slutligen vill jag också tillägga att jag har en ny börsblogg, http://www.marketjunkee.com/ som handlar om tradingfilosofi och marknaden i helhet. I denna blogg skriver jag mer om hur jag "läser" av marknaden på ett strukturerat sätt, mina dagliga rutiner presenteras. Jag har inte hunnit med lika många inlägg där men det kommer fler, bloggen skrivs på engelska, enjoy.

Ha ett fint trading år, Happy Trading från Optionisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.