tisdag 14 december 2010

OMXS30, EUR/USD och Backspreads

Mitt sista inlägg gjordes den 6/12, jag har tyvärr inte haft möjllighet att skriva något mer under förra veckan, men bättre "sent" än aldrig.

OMXS30 verkar ha hittat ett motstånd vid runt 1150, vi har inte haft en stängning över denna nivå sedan november 2007. Betyder det något? Ja, troligtvis har det betydelse just nu då marknaden mer eller mindre har rört sig i sidled sedan den starka uppgången 1/12. Tunn volym inför jul har väl också en betydelse, det kan bli svängigt. Ser man till sektorer så finns det tre klassiska defensiva områden, telekom, hälsovård och dagligvaror, där telekom och dagligvaror har rört sig i sidled sedan 1/12. Hälsovård har gjort en fin vändning sedan 1/12 från en konsolidering och nosar på 200ma på dagsbasis (276). Vidare har IT (SX45), dvs Ericsson, och sällanköp (SX25) också rört sig i sidled sedan 1/12. Jag refererar till 1/12 då resterande sektorer har gått väldigt bra och tagit med sig index uppåt. Vi ser tydliga uppgångar i finans (SX40), material (SX15), industri (SX20) samt energi (SX10) sedan 1/12. Detta innebär väl en risk-on miljö? Är detta början på en långvarig uppgång som håller i sig under 2011? Det svårt att säga, jag har säkert nämnt förut att jag alltid försöker förstå helheten innan jag initierar en position. Jag arbetar därför med att skapa diverse indikatorer som "mäter" risken på marknaden. Syftet är att se hur pengar flödar för att förstå risk aptiten. Dessa indikatorer är egentligen korrelationer mellan olika tillgångsslag såsom obligationer (räntor), råvaror, valutor, och aktier. Även korrelation mellan sektorer kan mätas, det jag har skrivit ovan indikerar ett risk-on scenario. Viktigt att veta är också att korrelationer inte håller hela tiden, om dem blir allt för tydliga så kommer dem att fallera för att sedan kanske uppstå igen.

EUR/USD gick starkt och stängde över 20ma igår, denna uppgång har idag fortsatt men har stannat av ganska exakt på 38.2 fibbo nivån (från toppen i början av november till botten den 1/12). Jag tror att uppgången kan fortsätta upp till runt 50ma vid 1.36, därefter får vi se vad som händer, antingen en fortsättning uppåt om risk aptiten håller i sig eller en vändning neråt om EU problemen åter hamnar på toppen.

Den 6/12 skrev jag om jag backspreads i Boliden och LUPE, egentligen kan dessa göras i andra starka namn såsom banker och diverse industriaktier. Om du tror att uppgången håller i sig så kan du initiera en backspread med köpoptioner. I denna position är du kort optioner med en lägre lösen (ATM) och lång ett större antal optioner med en högre lösen (OTM), det blir alltså en ratio spread. Egentligen är denna position en delta neutral strategi där möjligheten att göra en vinst finns oavsett om aktien går upp eller ned, det den inte ska göra är att vara stabil, dvs denna position är lång volatilitet. I Bolidens fall kan du sälja BOLI1A135 och köpa BOLI1A145 till en ratio om 1:3, dvs sälja en för varje tre köpta. Med rådande marknadspriser skulle positionen kosta 4.2 - 4 = 0.2. Sedan beror det på hur många gånger du vill initiera denna position, 10 ggr blir alltså 2 kr. Maximala risken är skillnaden mellan lösenpriserna, dvs 10 i mitt exempel, gånger antalet korta optioner. Så om Boliden stänger exakt på 145 den 21/1 2011 så förlorar du som mest, men för att undvika detta bör du stänga positionen innan lösen. Ju bredare spread desto högre risk då positionen blir billigare att initiera. Det går ju också att ge positionen mer tid för att "mogna" till vinst.

Samma position går också att initiera nedåt med säljoptioner, i detta fall kan du sälja 3 st BOLI1M125 för varje BOLI1M135 du köper. Beroende på vilka priser du får så kan en ratio backspread initieras för en credit, då får du behålla premium om alla optioner blir värdelösa, alltså om aktien går emot dig. Detta var endast ett exmepel, det finns ju flera namn som har gått bra som du kan skapa denna position i, antingen tror du att uppgången fortsätter eller så tror du att den vänder. Vidare kan ju båda positionerna etableras men i detta fall ökar din risk om aktien är stabil, dvs rör sig i sidled. Tänk alltid på din risk! Happy Trading från Optionisten

4 kommentarer:

  1. Några tankar, insikter om senaste ras i GETI ?

    SvaraRadera
  2. Den 9/12 föll OMXS30 med 1%, samma dag påbörjade Getinge sitt senaste fall. Medan index repade sig och har nu igen gjort en ny årshögsta (index handlas på nivåer från början av 2008) så har Getinge fortsatt sin nedgång. Jag har egentligen inte följt Getinge på senare tid och känner därmed inte till någon trigger för nedgången, förutom kanske JPM som sänkte rekommendationen på aktien 10/12 till undervikt samt sänkte riktkursen till 133 från 163. Men en tanke kan ju vara att kapital roterar in till andra mer offensiva sektorer , såsom industri, material och finans, inför 2011. Nedgången i Getinge har skett med volym så det kan vara så att många lämnat aktien. Igår var volymen på dryga 2m aktier, vilket vi inte haft sedan rapportdagen i oktober, samtidigt som aktien backade med 3.3%. Dessutom stängde den nära 140, idag kanske aktien kan stänga under denna nivå. Sedan raset i april (då alla index föll kraftigt) har Getinge handlats i en range mellan 140 - 170. På både dagsgrafen och veckografen så har vi en stor wedge sedan i april med en botten på runt 140. Vidare ser man också att aktien handlas runt 200ma på veckobasis. Efter rapporten i oktober har aktien en gång studsat upp från nivåer nära 200ma (veckobasis), om detta inte händer igen och aktien faller, och stänger, under 200ma kan aktien få problem om inte köpare anser att den blir "billig" och går in. Sammanfattningsvis kan jag bara nämna att man bör ha koll på 140 nivån och 200ma på veckobasis. Vidare handlas aktien under det lägre Bollinger bandet (20ma med 3 std) som kan innebära en studs uppåt, men då kan det bli svårt för den att bryta upp över 20/50ma vid runt 146 om inte vi har en trigger.

    Jag vill inte ge någon rekommendation men jag kan säga vad jag möjligtvis hade gjort om jag ägde aktien (jag handlar dock inte med aktier längre). Jag skulle fundera på att köpa på mig några säljoptioner, GETI1M140 (just nu ask på 3.65) och troligtvis finansiera dessa genom att sälja GETI1B150 (just nu bid på 1.1). Antalet sålda köpoptioner beror på hur många aktier jag äger, jag skulle inte gå kort fler köpoptioner än vad jag äger aktier för det är väldigt riskablet. Om min snittkurs ligger under 150 så skulle jag tjäna på att dem korta köpoptionerna blir ITM då jag skulle vara tvungen att sälja mina aktier för 150. Visst skulle det i detta fall bli en viss förlust på säljoptionerna men om jag inte hedgar min akiteposition till 100%, dvs endast köper en liten post säljoptioner, så bör denna förlust inte bli stor. Okay, nu räcker det, det blev en lång kommentar. Hoppas att detta hjälper något, Happy Trading

    SvaraRadera
  3. Tack för den utförliga kommentaren :-) Det verkar just nu som Erik Penser säljer ut och ENS köper allt.

    SvaraRadera
  4. Måste bara säga att denna bloggen är otroligt läsvärd och intressant!

    Tack!

    SvaraRadera

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.