tisdag 16 november 2010

USD up - Equities down

Jaha, mina planerade köp av säljoptioner, som tyvärr inte riktigt hann blev av, skulle ha fungerat utmärkt, speciellt en dag som denna då OMXS30 sjönk med 1,82%. Som jag nämnde igår så är det ett klurigt läge just nu och att etablera positioner utan att tänka efter en extra gång kan göra ont. Jag måste säga dock att ibland bör man följa sin magkänsla, vilket i mitt fall hade inneburit att köpa några säljoptioner. Men men, mina FX positioner går ju i alla fall åt mitt håll än så länge då USD fortsätter att stiga, detta fungerar nästan lika bra som en hedge med säljoptioner i aktier för min del just nu. Så hur långt ner kan index sjunka? Då vi höll 1080 idag (lägst 1079.67), som har varit tidigare botten den 29/10, men stängde klart under 50ma på dagsbasis tror jag att nästa stöd finns vid 1060 som är en botten från i början av oktober. Därefter är nog 200ma runt 1040 ett stöd. Även om 50ma bröts idag så behöver det inte betyda att trenden har vänt neråt, så länge 200ma håller (vilket den har gjort tidigare i år både i juli och i augusti) så är upptrenden intakt.

Jag har följande tankar, mina positioner behåller jag (lång ABB, Ericsson och SEB), troligtvis kommer jag att köpa köpoptioner (antingen december eller januari 2011) då vi når 1060. Vilka aktier det gäller återstår att se, men jag kommer inte att köpa i samtliga aktier jag är positiv till då risken att 1060 inte håller finns. Alltså jag går in med långa positioner vid 1060 för att sedan gå in tyngre vid 1040 om vi når dit ner. Samtidigt behåller jag mina FX positioner så länge det råder oro för PIGS och Kina och då USD stiger. Några säljoptioner kan det faktiskt komma att bli denna vecka, jag vill först se vilka aktier som har stängt under betydande stöd (om sådana finns), det kan även bli så att jag skapar credit spreads i köpoptioner för att erhålla lite premium då volatiliteten går upp vid större nedgångar (detta fungerar också fint på FX marknaden). Jag håller bloggen uppdaterad, Happy Trading från Optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.