torsdag 18 november 2010

USD vs Index

EUR/USD hittade ett stöd vid 1.3450 vilket är 50% Fibo retracement på uppgången från i början av september till toppen i början av november (1.26 - 1.42). Jag gick ur min korta EUR/USD position sent i tisdags för att avvakta just 50% Fibo retracement då det hade gått för snabbt neråt för EUR (tyvärr hann jag inte skriva om detta igår då jag inte var på plats bakom min trading desk). Samtidigt går aktier upp idag efter en något avvaktande handel igår. S&P 500 futures är också upp över 1% just nu. Statistik väntas från USA (jobless claims samt Philly Fed) som kan påverka beroende på avvikelse.

Det man bör fråga sig nu är om vi fortsätter upp härifrån eller om index vänder ner igen? Jag vill fortfarande köpa säljoptioner samt etablera kort position i EUR/USD igen, Toppen från förra veckan (OMXS30) var lägre än den som vi hade i oktober samt botten igår var lägre än den förra, tecken på svaghet. Jag tänker, varför ska index göra en ny toppen just nu och fortsätta uppåt? Det börjar kännas som att vinsthemtagning kan komma innan året är slut (kanske t.o.m. innan Thanksgiving nästa vecka). Vinsthemtagning i aktier, i korta USD positioner och såklart i råvaror (pga Kinas snack om inflation). Sammanfattning, marknadens sentiment känns osäkert och tittar man på SIX VIX så har den vänt upp mot 20 nivån från 16-17. Om det kommer en nedgång av lite större magnitud på börsen så kommer jag troligtvis behöva rulla mina långa positioner (eller hitta nya). Men innan dess, som sagt, säljoptioner. Får se om OMXS30 kan stänga över 1100 idag, Happy Trading från Optionisten


Förresten, jag har för mig att det sker en bond auction av California obligationer (municipal bonds) idag, detta kan nog också påverka börsen om det går åt ***** och kostnaden för att låna för staten skjuter i höjden, men California är väl inte Grekland, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.