måndag 15 november 2010

Stark avslutning

Idag blev det inga köpta säljoptioner då marknaden visa styrka och stängde nära dagshögsta, samtidigt visar USA just nu också styrka. Anledningen till att jag är intresserad av att köpa säljoptioner är att det kan komma en rekyl då momentum för index backar samtidigt som det nu igen har uppstått lite problem med PIGS. Amerikansk statistik i form av retail sales visade dock en bättre uppgång än väntat, trots att empire state siffran kom in sämre så är börsen positiv (detta för att denna siffra tenderar att vara volatil m/m). Hur som helst, läget i portföljen är fortfarande lång ABB, Ericsson och SEB, vilket visade en knapp uppgång idag, men det intressanta är att mina FX positioner fortsätter att gå åt mitt håll trots att börsen är positiv (FX positionerna är negativt korrelerade mot börsen). Förklaringen kan vara att uppgången i USD sker pga oro i Europa (EUR och SEK faller) samtidigt som börsuppgången beror på FED (enligt schemat sker det köp av obligationer för 7-9 miljarder USD idag), detta resulterar i ett klurigt läge, därav vill jag inte heller etablera positioner utan att tänka efter en extra gång. Trots att min vänta-och-se metod har "kostat" mig en del i form av missade vinster så har jag många gånger undvikit förluster under året, detta utgör också en av grunderna i min trading, nämligen att skydda mitt kapital. Jag kommer fortsätta att leta efter lämpliga säljoptioner att köpa (eller köpoptioner i USD), jag kommer att presentera dessa på bloggen. Förresten, Securitas gick starkt idag på sin rapport, aktien bröt upp ur sin range den varit i sedan i maj, kan vara intressant att gå lång trots att jag letar efter säljoptioner. Vidare gick även Sandvik starkt idag med en uppgång på drygt 3%, dessutom handlades det mest optioner i denna aktie idag (31,286) något på gång kanske? En stor position (10,000x2=2,000,000 aktier) etablerades i SAND1C120 (calls) och SAND1O100 (puts) båda med lösen i mars 2011. Om dessa har köpts så förväntar sig köparen att aktien antingen är över 127.9 eller under 92.1 fram till mars 2011. Om dessa har sålts så förväntas att aktien håller sig mellan dessa två nivåer. Beroende på vad positionen är så kan det ha skapats någon form av hedge mot denna optionsposition vilket kan det ha bidragit till ett köptryck i aktien, därav den starka uppgången idag (den bästa bland industriaktierna) Happy Trading från Optionisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.