måndag 1 november 2010

Positioner efter FOMC mötet

Som ni säkert har läst på diverse hemsidor så ses marknaden denna vecka som årets tyngsta gällande statistik, politik och FED beslut. Jag kommer nedan att presentera diverse trades som jag troligtvis kommer att genomföra på torsdagen efter mötet, jag föredrar att hålla mig utanför innan mötet och den enda position jag har just nu är min bull call spread i ABB som inte har ett så stort värde. Beroende på hur marknaden tolkar mötet så har jag både långa och korta positioner. Jag hoppas på en kontinuitet av börsens riktning i vilket fall som helst, som jag skrev tidigare kan mötet sätta tonen för hur börsen utvecklas under kommande veckor, dvs resten av året.


Det finns två sorts situationer som jag planerar att inta positioner i, aktier som befinner sig inom en range och är nära stöd/motstånd och aktier som trendat uppåt men som fallit tillbaka något och befinner sig nära ett glidande medelvärde. Av dem aktier som trendar så har många gjort nya ATH eller årshögsta.


Om utfallet tolkas positivt så vill jag gå lång, till att börja med är jag intresserad av att endast köpa calls i följande aktier

ABB – befinner sig nu troligtvis inom en range. 14 RSI runt är 30 och under dem senaste 5 gångerna detta har hänt så har aktien vänt upp, vid rapporten i april fortsatte dock aktien ner. Därför kollar jag även på momentum och MACD som jag vill ska stanna  med sin nedgång innan jag går in. Jag är intresserad av ATM optioner med december lösen, dvs ABB0L140. Om jag köper dessa optioner så kommer jag fortfarande att behålla min bull call spread 150/160.

Electrolux – befinner sig inom en range. Från botten den 31/8 (140) till och med toppen (180) den 14/10 så finns 50% nivån av Fibonacci vid 160, där aktien är idag. 14 RSI befinner sig under 30 så en crossover underifrån är positivt, vid två andra tillfällen tidigare i år har denna crossover skett och aktien har då vänt upp. Vid ett tillfälle då denna  crossover skedde så vände aktien upp för att sedan vända ned och bryta tidigare botten, men detta var i samband med rapporten 19/7 som tolkades negativt. MACD har fallit sedan rapporten den 27/10 och befinner sig på 0 medan histogram har noterat samma negativa nivå tre handelsdagar i rad, möjligtvis en bottenbildning. Aktien befinner sig under nedre Bollingerband, detta bör ge en effekt uppåt. Jag är här intresserad av ATM optioner med decemberlösen, dvs ELUXB0L160

Ericsson – befinner sig nu troligtvis i en bottenformation med 70 som stöd. Momentum och MACD har stigit under oktober, vilket stärker min syn på att en botten har nåtts. Aktien är inom det övre Bollingerbandet vilket indikerar styrka, vi har ett smalare band som borde leda till störe rörelse. 14 RSI har också stigit under oktober och befinner sig på runt 60. Även här är jag intresserad av ATM optioner med december lösen, dvs ERICB0L70.

Getinge – befinner sig inom en range (140-170) där aktien nu är vid stödet kring 140. Under oktober har MACD och momentum (från mittan av månaden) fallit. I normala fall så vill jag vänta med att gå lång då en aktie befinner sig vid ett stöd tills dessa två inikatorer bottnar. Men i detta fall då FED har en stor påverkan så kanske stödet håller. Därav är jag intresserad av att köpa ATM calls med december lösen, dvs GETIB0L140.

Scania – trendar uppåt, under oktober så började aktien dock gå sidledes fram tills rapporten för att sedan vända ned. Under oktober har MACD fallit och är nu negativ. Momentum föll fram till mitten av månaden och vände upp för att sedan vända ner vid rapporten. Så här ligger det till, enligt mig i alla fall, aktien befinner sig på dagsbasis vid 50ma (144) som bröts med en stängning men vände sedan upp mot den igen. På veckobasis gäller 20ma (137). Vid tidigare tillfällen under året har aktien fallit igenom 50ma på dagsbasis men har även vänt uppåt igen. Som vanligt gäller ATM optioner med december lösen, alltså SCVB0L145.

SEB – befann sig inom en range som sträckte sig tillbaka till augusti 2009. På veckobasis fick vi dock endast en stängning (en vecko-candle) över denna range. Aktien handlades som högst på 54,3 och troligtvis utgör 55 ett motstånd. Om denna bryts tror jag på en uppgång mot 65, där 200ma finns på veckobasis. MACD har under dem tre senaste handelsdagarna fallit och histogrammet är under 0, detta efter en uppgång under två månader. Även momentum har under dem tre senaste dagarna fallit efter en uppsving i septmber och oktober. Men pga FED är läget inte som det brukar vara. Idag kom även DB med en köprekommendation och med en riktkurs på 66. Jag är intresserad av SEBA0L50/SEBA0L52,5

H&M – jag vill påstå at denna aktie fortfarande befinner sig i en upptrend. Aktien har efter sin rapport i slutet av september fortsatt sin nedgång. MACD har fallit och befinner sig under 0 men histogrammet har stigit och befinner sig kring 0, detta pga att skillnaden mellan nedgången i oktober och nedgången vid rapporten är stor. Momentum har under anda hälften av oktober vänt upp men under dem senaste tre dagarna har den gått ner något. Kanske börjar nedgången mattas av. Tittar vi på veckografen så har den precis stängt under 20ma men 50ma utgör ett stöd (225 på veckograf). Tittar vi på dagsgrafen så befinner aktien sig precis ovanför 200ma, denna har endast brutits vid två tillfällen i år, maj och juli (båda gångerna fanns det oroligheter generellt på marknaden). Här är jag intresserad av HMB0L235X

Om utfallet tolkas negativt så vill jag gå kort, till att börja med är jag intresserad av att endast köpa puts i följande aktier

Samtliga aktier som nämnts ovan, i synnerhet dem som handlas nära ett stöd, kan bli bra kandidater att korta om FED överaskar marknaden negativt. Dem aktier som har gått bra dem senaste månaderna och i synnerher dem som befinner sig vid gamla toppar, är också av intresse i detta fall. Jag vill inte göra detta inlägg längre än vad det redan är, därav skriver jag endast namnet på aktier som befinner sig vid gamla toppar.

Tele 2 – ATM december puts TEL2B0X160 (150 finns inte)

SHB – ATM december puts SHBA0X220 (trots att jag tidigare har haft koll på aktien sedan den bröt ovanför 220 så har inte mycket hänt sedan dess, kanske var det ett falskt utbrott. Även vid ett positivt utfall så tror jag att uppsidan kan vara begränsad)

Boliden – ATM december puts BOLI0X115

Alfa Laval – ATM december puts ALFA0X120

Millicom – ATM december puts MIC0X648,5X/MIC0X620,3X

Kinnevik – ATM december puts KINB0X140

Skanska – ATM december puts SKAB0X130 (rapporterar även på torsdag kl 08.00)

Har jag missat någon aktie? Jag kommer inte att inta positioner i alla dem nämnda aktierna, vilka det blir får optionspriset avgöra. Som jag har skrivit så avvaktar jag med att inta några positioner tills torsdag då FED mötet avslutas onsdag kväll. Nu får jag avsluta min novell, Happy Trading från Optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.