måndag 8 november 2010

Lång i SEB

Jag köpte köpoptioner förra veckan i SEB, lösenpris 50 med december slutdatum. Tittar vi på grafen så syns en wedge-formation på veckobasis och det jag hoppas på är såklart ett utbrott uppåt mot 65 kr (200ma). Det som dock oroar är att uppgången har tappat fart då MACD visar divergens samt att momentum nu är något under 0. Volym har varit väldigt tunn i aktien men under förra torsdagens rally så omsattes drygt 10m aktier vilket var lite mer än 15ma. Idag var det återigen tunn volym, känns som avvaktande handel. Man kan också läsa idag att  fler analytiker har nu blivit negativa till SEB avseende deras kreditförluster, detta är ju inte dirket positivt för aktien. Men jag behåller min långa position för om vi får ett brott uppåt över 55 så kan det går fort mot 60-65. Jag har alltså inte bildat en spread här utan endast köpt köpoptioner, kanske kommer jag att sälja SEBA0L65 om aktien rör sig uppåt (för att få ett bättre pris vill jag vänta) eller så kanske jag säljer av hela innehavet, marknadens sentiment avgör.

Gällande marknadens sentiment, just nu känns det lite som att markanden avvaktar då det råder tunn volym samt att index stänger nära oförändrat (se S&P 500). Jag har även en liten hedge mot ett fall då jag är kort EUR/USD via säljoptioner (EUR/USD har positiv korrelation med index), denna är inte enbart en hedge då det börjar talas om problem med PIGS, igen, vi får se hur det går. Jag har även koll på Getinge (som vanligt) och vill se hur den tar sig över 145 kr (sedan jag skrev om Getinge den 1/11 har aktien stigit med 3,7%, men då jag höll mig utanför tills efter FED beskedet så har jag tyvärr inte följt med upp). Vidare har jag koll på AstraZeneca (fick ett godkännande idag) då den handlas nära lägre trendlinjen i stigande kanal (på veckobasis), lång i AZN kan även fungera som en defensiv position om börsen börjar bli skakig. Jaha, vad är kvar på min lista just nu, H&M är precis vid 50ma på veckobasis (rapport nästa vecka). Volymen var över 15ma idag och vi fick en osäker candle, marknaden positionerar sig inför försäljningsrapporten nästa vecka kanske. Momentum samt MACD för H&M viker men nedgången har inte gått snabbt neråt, 14 RSI vände upp över 30 idag. Sedan har jag Ericsson som just nu befinner sig vid 70 nivån, stöd? Man ser en tydlig wedge med stöd vid 70 ( från september). Högst upp på listan över mest omsatta optioner var Ericsson idag (33,440), något på gång kanske? Tittar vi på MACD så har den stigit sedan i september då aktien har testat 70 nivån vid tre tillfällen, momentum är något under 0. Det handlar alltså om 70 håller eller inte, och med dagens lite osäkra marknad så kanske jag går in med köpoptioner men då kommer positionen att vara mindre än den genomsnittliga. Då var det bara ABB kvar, jag har kvar en öppen förlust i mina köpoptioner (kommer nog att hålla den tills slutet av december), men aktien har under november börjat röra sig uppåt. MACD är negativ men börjar röra sig uppåt, likaså momentum som dock befinner sig på låga nivåer. 20ma är vid 145 och jag inväntar denna nivå för att möjligtvis öka i min position, eller så använder jag likviden till andra köpoptiner i ABB, eller till positioner i någon av dem andra nämnda aktierna. Just det, jag måste nämnda att Boliden ser intressant ut, kopparpriset fortsätter att sitga och prognoserna pekar på ett högre pris vilket är bra för Boliden. Aktien bröt över tidigre årshögsta vid 115 och handlas nu på nivåer från 2007. Jag vill dock invänta en rekyl då aktien börjar kännas lite överköpt. Happy Trading från Optionisten

SEB veckograf
Graf från Avanza Vikingen - används med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.