torsdag 28 oktober 2010

ABB, Trelleborg & andra aktier

Just nu är Trelleborg B ner ca 4% på rapporten. Därmed var det ett bra beslut att ta hem vinsten i mina långa köpoptioner innan rapport, samma optioner kan just nu säljas på en bid som är 61% lägre. Det var också rätt att delta hedga mina positioner i ABB då aktien är nere ca 1.5% just nu, jag sålde mina säljoptioner då aktien var som lägst (ibland kan det vara bra att ha turen på sin sida). Jag har nu på morgonen genomfört tre transaktioner i ABB där två var sälj och en var köp, detta för att ta mig ur min Butterfly spread. Det blev en minimal förlust där min hedge påverkade resultatet positivt, utan denna hedge hade förlusten varit 7 gånger större (om jag endast hade tagit mig ur Butterfly spreaden för att kapa min förlust). Jag passade på att gå ur Butterfly spreaden för att dem långa köpoptionerna med lägsta strike har hög volatilitet just nu och därav fick jag ett högre pris för dem. Dessutom är det tre veckor kvar till lösen och optioner tenderar att förlora mest tidsvärde under dem sista 30 dagarna, i synnerhet ATM optioner som i detta fall. Jag har dock fortfarande kvar en lång position i ABB som just nu är en öppen förlust, denna löper till december och är inte lika känslig gällande för time decay. Jag tror fortfarande på ABB då rapporten var i linje men på vissa punkter var det en besvikelse. Marknaden är generellt avvaktande just nu inför nästa veckas val i USA, många har talat om ett rally om utfallet blir vad marknaden förväntar sig. Vi har också ett FOMC möte på onsdag 3/11.

AstraZeneca är just nu nere 2.4% pga rapport som var sämre än väntat. Nu handals aktien under 340 och jag har koll på 330 (som nämnts tidigare). Getinge B har också fortsatt sin nedgång sedan 146 kr bröts med en stängningskurs. Scania B har inte rör sig särskilt mycket hittills idag, ner 0,5% och jag har den fortfarande på min lista. Jag kommer att avvakta med att handla mer under dagen för att leta efter intressanta trades under helgen inför nästa vecka, som vanligt kommer dessa att presenteras. Happy Trading från Optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.