tisdag 15 februari 2011

Uppföljning

Jag vill börja göra en uppföljning av dem affärer som jag skriver om på bloggen, detta för att erbjuda lite mer kvalité. Jag tänker just nu på SSAB A affären som jag skrev om förra veckan. Då trodde jag att aktien skulle gå upp, och visst hade jag fel för SSAB A handlas just nu på 99.85 kr. Uppföljning av en position innebär att se efter om skälet till att man initierade positionen fortfarande är intakt, detta gäller både directional trades samt volatility trades i optioners fall. Jag trodde på en uppgång, dvs jag baserade affären på en riktning. Då såg det ut som att aktien hade en dubbelbotten på runt 104 kr och att den kunde bryta över 200ma samt 20ma, även 50ma bröts underifrån. Vidare hade MACD börjat röra sig uppåt samtidigt som aktien föll, dvs, nedgången bromsades. Dagen efter fick vi dock en större spike uppåt, vilket betyder att säljare kom in på högre nivåer under dagen. Veckan avslutades med en rapport som inte var särskild bra, eller dålig. Tittar vi på dagens tekniska bild så handlas aktien kring 100kr, och MACD har gjort en vändning neråt igen. Om 100kr utgör ett stöd eller inte får vi se, annars tror jag att 90kr kan utgöra ett stöd, om vi inte får en trigger neråt såsom bolagsspecifik information. Just nu befinner sig aktien under det nedre bollinger bandet (20ma med 3std), vilket bör ge en studs uppåt, aktien har fallit med 9% sedan spike toppen den 8/2. Så hur ser då min Bull Call spread ut, då jag etablerade en Bull Call med juni optioner så har jag bra med tid kvar, jag nämnde ju också att börsen är skakig och om man inte vill ha så stor exponering mot riktningen (delta) så bör man välja en Bull Call med lite längre tid kvar än front- eller backmonth. Förlusten just nu på min öppna Bull Call är runt 4kr, beroende på vilka priser jag kan komma ut ur positionen, sälja lång call 105 och återköpa kort call 115. Positionen kostade 4.75 kr (ex avgifter), jag kan säga att även om jag förlorar hela beloppet då positionen förfaller värdelös så kommer det inte att påverka min totala portfölj markant då jag aldrig! riskerar mer än 3-4% av totalt kapital på en enskild affär. Optionerna har ju tid kvar till juni och det går ju såklart att göra diverse justeringar eller tillägg, exempelvis kan jag etablera en Bull Put spread och få in lite permium som täcker en del av min förlust. Då IV fortfarande befiner sig på en relativt hög nivå så kan jag få inte lite premium genom att sälja säljoptioner, jag vill dock avvakta med en sådan position. Jag kan ju såklart ocskå etablera en Bear Call spread och få in lite premium, dock ska denna förfalla innan juni, då skulle jag ha en Bull Call spread i juni och en Bear Call spread i mars/april, detta fungerar om aktien nu skulle falla eller hålla sig på samma nuvå fram till 18/3 eller 15/4, självklart går ju positionen att stänga innan lösen. Då det är lite längre tid kvar till april finns det möjlighet att använda högre lösenpriser för din Bear Call spread än 105/115. Ja, det finns diverse alternativ, jag kommer såklart att skriva om det här om jag gör en ny affär. En sak till, just nu är deltat på min Bull Call spread 0,188 vilket är något lägre än vid etablering, detta pga lösenpriserna inte är runt ATM längre, det betyder att min position nu är mindre känslig för rörelser i aktien som kan vara bra eller dåligt beroende på aktien utveckling framöver.

Hur ser läget ut i H&M då? Sedan mitt inlägg den 7/2 har aktien stått på samma nivå runt 110 kr, den 7/2 stängde aktien på 211.90 och just nu är den på 211.10. Min Bull Call spread med juni-lösen är värd något mindre, drygt 2kr beroende på vilka priser jag kan komma ut på, detta exklusive avgifter. Notera att då jag skriver priser på bloggen så tar jag rådande marknadspriser, detta innebär att både SSAB spreaden samt H&M spreaden kan ha etablerats till bättre priser. Vid köp så skirver jag ask priset och vid sälj så använder jag bid priset då jag skriver ett inlägg. Jaha, så jag trodde på en studs upp i H&M, den har ju uteblivit men aktien har heller inte fallit, just idag är H&M på plus då OMXS30 är nere drygt 1%. 20ma börjar närma sig, just nu på 215kr, läget verkar vara neutralt i H&M. Tittar man på IV så befinner den sig i nedre delen av en range som sträcker sig tillbaka till sommaren 2010. Momentum är på väg upp och MACD är runt 0 men blev positiv den 10/2, 14 RSI har vänt ned på väg mot 20 och en studs upp kan innebära köp. Jag avvaktar med min Bull Call i H&M då den löper till juni, det känns som hela marknaden är avvaktande och saknar riktning, OMXS30 börjar dock närma sig 20ma på veckografen och den bryts så kan vi gå neråt mot 1100. Den 10/2 föll dagliga 20ma under 50ma hos OMXS30, kanske kan det vara läge för långa OTM säljoptioner i index eller någon aktien som är nära ett stöd i fall det vänder neråt på marknaden generellt. Se då till att leta efter underliggande med en relativt låg IV så att du kommer undan "billigt" med ditt köp. Happy Trading från Optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.