måndag 22 november 2010

Svag avslutning i OMXS30

OMXS30 stängde ner nära lägsta idag, även om nedgången inte var stor procentuellt så föll index med ca 13 punkter från dagshögsta (nära årshögsta) till stängningskursen på 1106,5. Nedgången triggades av diverse oroligheter inom banksektorn, finans & fastighets index var den sämsta idag med alla 4 banker nere från 1.5 - 2.3%. Kanske hade Barclays påstående att många banker i USA kommer att behöva mer kapital för att uppfylla nya Basel III regler en påverkan, vidare hamnade Goldman Sachs på rubrikerna igen gällande insider handel, detta tillsammans med andra hedgefonder. Jag kommer att ha koll på 400 nivån av SX40 Financials index (denna nivå har tidigare varit både toppen och senast en botten förra veckan). Som "alla" förväntade sig så kommer nu blickarna att riktas mot Portugal och Spanien efter att Irland "räddades". EUR/USD som var uppe över 1.37 på morgonen föll tillbaka till under 1.36 då börserna började handlas neråt. Imorgon har vi en del statistik från Tyskland på morgonen, även USA bjuder på viktig statistik där FOMC minutes finns inkluderat.

Så, vilka aktier har jag hittat för att etablera positioner i? Svaret är bankerna och Boliden och positionerna blir korta, i alla fall i det korta perspektivet. Detta pga oroligheter som det heter, Portugal, Spanien, insider handel, Nord Koreas kärnvapen, Kinas räntehöjningar, nya krav på banker enligt Basel III, taskigt väder, missade jag nåt? Finns det något positivt där ute, varför håller sig börserna uppe då? Om det jag förväntar mig händer, dvs börser ner, USD upp, och råvaror ner (sk risk-off scenario) så vill jag ha säljoptioner i bankaktier och Boliden (nu kom HP med sin Q3 rapport med en EPS på $1.33 vilket är högre än väntat). Jag tror inte att det kommer gå helt åt skogen för börsen då det låter som om många fortfarande är positiva till USA och Asien samt att aktier troligtvis kommer att ge en bättre avkastning än obligationer (detta är i alla fall den uppfattning jag har fått av media), men en korrektion borde vara nära.

Boliden har presterat starkt, väldigt starkt med en uppgång på drygt 50% från botten i augusti till dagens stängning. Därav borde väl en vinsthemtagningsprocess sättas igång snart om det blir skakigt. Vidare kommer troligtvis kopparpriset att falla, eller rekylera nedåt, om Kina fortsätter med sina räntehöjnningar. Tittar man på ADX (Average Dierctional Index) för Boliden så börjar den vika, detta innebär att den starka trenden börjar tappa något (14 ADX har inte varit på denna nivå sedan i början av oktober). Därav är jag intresserad av att köpa BOLI0X120, dagens senastbetalt var 3.1 kr. Jag tror att en nedgång till 110 kr sker först då vi har 38,2% Fibo nivån där samt 20ma på daglig basis (även tidigare toppen från januari och april var runt den nivån). Om jag har fel (vilket faktiskt kan hända, tyvärr) och aktien vänder upp så har jag koll på 130 nivån, om marknadseläget helt plötsligt vänder från osäkerhet till positivt så går jag lång.

När det gäller Swedbank har jag koll på 90 kr. Här har ADX börjat vika uppåt då aktien går ner, dvs att det finns potential för att det skapas en trend neråt om detta fortsätter, och det tror jag kan hända om 90 bryts. Idag sjönk 20ma under 50ma på dagsbasis (säljsignal?). Jag är intresserad av SWEDA0X90 som senast köptes för 2,75 kr.

SEB är en annan kandidat att gå kort i (trots att jag har kvar min långa position i aktien, som jag troligtvis kommer att behöva kapa en förlust på). Här har jag koll på 51.4 som är 50ma på dagsbasis. Förra veckan så stängde aktien under 50ma men vände sedan upp igen, botten blev 50.3 (vilket är nära Fibo 38,2%). Jag är intresserad av att köpa SEBA0X52,5 där senast betalt var 1,8. Går aktien ner kan vi få se 47-48.

SHB A, här har jag koll på 210 kr och är intresserad av att köpa SHBA0X210 där senast betalt var 2,4 kr. Svag avslutning i aktien idag.

Jag håller fortfarande på och skriver min optionsguide som jag nämnde för ett tag sedan, tanken är att bli bättre på att etablera optionspositioner med flera olika lösenpriser (samt lösendatum), alltså etablera spreads. Jag vill även bli bättre på att ha en "back-up" plan om positionen går emot mig, dvs veta i förväg hur jag kan justera min position. För att kunna få ut allt som optioner erbjuder krävs en djup förståelse och det är vad jag vill uppnå. Men tills dess kommer jag fortsätta att ge min marknadssyn.

Slutligen vill jag återigen säga att min negativa syn på börsen beror på osäkerhet, jag vet inte vad som kan få marknaden att börja gå högre idag. Samtliga aktier förutom SHB (beta 1) ses nog som hög beta aktier med ett värde från 1.47 (SEB) till 2 (Boliden), ok, Swedbank har 1.87. Happy Trading från Optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.