måndag 29 november 2010

EUR/USD under 200ma

Då fortsatte nedgången i EUR/USD samtidigt som börserna vände ner. OMXS30 klarade sig dock bra jämfört med DAX och FTSE till exempel, eller jämfört med övriga norden. Sverige kom ju ut med bra statistik idag gällande BNP som även stärkte kronan, troligtvis hade det viss påverkan. OMXS30 skapade dock ingen fin candle idag då vi fick en spike på 1121,38 (ny årshögsta) för att sedan stänga nära dagens lägsta. Det råder konsolidering i högsta grad. USA avslutade dagen med att stänga nära dagens högsta vilket var starkt, jag tror att många tycker det är konstigt att börserna inte faller då det finns många osäkerheter runt omkring.

EUR/USD fortsatte sin nedgång idag och gick under 200ma på daglig basis. Jag stängde min korta position (troligtvis allt för tidigt) då jag tror att vi kan få se en studs upp från 200ma, speciellt då USA börserna avslutade starkt. Asien kan komma att handla upp EUR/USD, om inte deras oro för Portugal och Spanien ökar under deras handelstimmar (spreadarna gentemot Tyska bunds fortsatte att vidgas idag). Anyway, om det sker en studs upp så kommer jag att gå kort igen och då försöka hålla positionen under en längre tid.

Mina positioner i Swedbank och Ericsson är kvar, dock blir det svårare att förstå marknaden, men som jag nämnde så avvaktar jag med att ändra dessa två. Vi får se om Swedbank kan ta sig över 91.6 vilket är 20ma på daglig basis och om Ericsson kan ta sig över 74 (taket i nedåt gående trendlinjen från september). Boliden ser ut att befinna sig inom en mindre triangel med övre nivå på 122 och lägre nivå på 118, ett utbrott bör ske åt något håll, men om konsolideringen ska fortsätta kan det utbrottet vissa sig vara falskt. Jag tror att kopparpriset också har en del att göra med hela risk-on/risk-off läget. Jag tror att läget är avvaktande för att se om det blir sämre/bättre med Portugal och/eller Spanien, vi behöver troligtvis en trigger för att röra oss med kontinuitet åt något håll. Kanske många inte vill sälja om det nu kommer ett year-end rally samtidigt så vill nog man inte gå in tyngre heller (eller nya köpare komma in) om den europeiska sagan fortsätter. Up or down? We shall see. Happy Trading från optionisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.