måndag 25 oktober 2010

Getinge, Scania och AstraZeneca

Tre aktier som jag vill positionera mig i är dem som nämns i rubriken. Tittar vi på Getinge B så stängde den i fredags under 146 kr men idag var den åter över denna nivå vilket tyder på att brott av stödet kan ha varit falsk. Ändå vill jag avvakta med att gå lång tills MACD börjar ticka uppåt, momentum är också fortsatt negativt. Men om aktien nu börjar röra sig sidledes eller börjar att ticka upp så kommer dessa två indikatorer att följa med, detta skulle tyda på att nedgången i alla fall har stannat av och då vill jag gå lång. Om aktien skulle gå kraftigt uppåt så skulle jag också gå lång även om jag missat en del av uppgången. Om det sker en kraftig rörelse upp så innebär det att vi har ny positiv information om bolaget eller att börsen är generellt väldigt positiv. Jag kommer att köpa en prisspread i köpoptioner där 145/150 är lång och 170 är kort, troligtvis blir det december optioner.

Scania B kom ju med rapport idag som inte tolkades särskilt positivt av marknaden då aktien gick ned 4,6%. Men tittar man på grafen så har vi en ganska lång nedre spike som sträker sig till 139,8 (dvs 140). Runt denna nivå råkar 50ma vara (142,7 på daglig basis, aktien stängde på 145,3). MACD gav en säljsignal idag och aktien stängde precis vid nedre Bollingerband efter att ha varit under det nedre bandet. Upptrenden är ju fortfarande intakt och så länge 50ma inte bryts så är det bra men om denna bryts så bör aktien hålla sig över tidigare botten på 126, annars är upptrenden i fara. Jag vill avvakta något för att konfirmera att 50ma håller. Tittar vi på Fibonacci (från botten i maj på 105,10 till toppen idag på 154,3) så är 23.6% nivån på 142, och 38,2% nivån är vid 135 och därefter finns 50% nivån på runt 129. Om aktien faller under 50% nivån så finns nästa nivå under tidigare botten från augusti och då hamnar den trolgitvis i en range om den inte fortsätter längre ner. Men så dramatisk vill jag inte vara då botten från augusti är ca 11.5% lägre än dagens stängningskurs, vi befinner ju oss i en generell positiv börs.

AstraZeneca har nu fallit åter efter att det förra stora fallet stannade av och aktien började röra sig uppåt. Från toppen i augusti på 383,8 till botten i början av oktober på 339,4 har vi 38.2% nivån (Fibonacci) vid 356 kr och det var runt denna nivå som aktien stannade sin senaste uppgång för vända ner. Nu befinner vi oss vid tidigare botten på runt 340 kr. På torsdag släpper bolaget rapport, håller denna nivå går jag kanske lång bryter den så går jag nog kort, men jag gillar oftast att vänta några dagar efter rapport för att se åt vilket håll aktien vill gå (överdrivna effekter pga rapport tonas ned). Jag ska också se efter möjligheten att köpa en Straddle innan rapporten släpps, vi får se hur det går. Happy Trading från Optionisten

1 kommentar:

  1. Geti verkar ha lite svårt att hitta stödet. det verkar som det är många som säljer, först danske bank och CAR, nu ABC. Och trycket ner bara fortsätter idag...

    SvaraRadera

Skriv gärna kommentar, dock ska den vara relevant till innehållet.